Sider

lørdag den 6. september 2014

Lagkage med chokoladebunde, chokolade og skovbærmousse 

Siger overskriften ikke sig selv? Amen den er SÅ lækker den her lagkage! Denne lagkage kan jeg klart anbefale! Skal vi ikke bare komme igang?

Til cirka 10-12 personer
Skal laves dagen før.

Det du skal bruge: 

Chokoladebunde:
3,5 dl kogenede vand
65g kakao
260 g hvedemel
1,5 tsk natron
1/4 tsk bagepulver
1/4 tsk salt
170g blødt smør
340 g sukker
3 store æg
1 tsk vaniljekstrakt

Chokolademousse
2,5 dl sødmælk
3 æggeblommer
50 g sukker
1 vaniljestang
3 dl piskefløde
200 g mørk chokolade


Skovbærmousse:
300 g frosne skovbær (eller friske, eller bær af enhver slags)
4 dl piskefløde
5 spsk. sukker
6 blade husblas
1 vaniljestang
2 dl græsk yoghurt

Pynt:
200 g ren rå marcipan
100 g flormelis
ca 25 g glukosesirup

Roser:
Ca. 70 g marcipan (jeg ved ikke helt hvor meget jeg brugte på at lave dem...men dette er cirka)
Pasta farve - Rød og grøn, eller to andre ønskede farver.

- Du kan selv bestemme hvordan din kage skal pyntes, dette er bare en måde jeg valgte at gøre det på!

Sådan gør du:


Chokoladebunde:
  • Hæld kogende vand over kakaopulver i en skål, og rør til kakaoen er opløst.
  • Sigt mel, natorn, bagepulver og salt sammen i en skål og stil til side.
  • Pisk smør og sukker sammen i en stor skål, til det er luftigt (Cirka 5 min) Tilsæt æggene et af gangen og pisk grundigt. Rør vaniljeekstrakt i. 
  • Tilsæt skiftevis mel og kakaoblandingen, og rør dejen godt sammen. Skrab kanterne ned undervejs så du for alt blandet godt med. Det er vigtig at du ikke røre for meget i det, men kun til det er landet godt sammen. 
  • Smør en høj springform (Kan klart anbefale ikke at bare bruge en ring, men en med en bund på, jeg brugte bare en ring og noget af dejen flød ud, så næste gang vil jeg bruge en med bund på!) på cirka 22 cm og drys med kakao. Held dejen i formen og bag ved 175 C i ca 45-60 min afhængig af ovnen. Hold øje med kagen under bagningen. 
  • Den kolde kage skæres over i 3 lige tykke bunde. 

Skovbærmousse:
  • Læg husblas i blød i koldt vand.
  • Kog bær, sukker og vanilije sammen til sukkert er opløst, og blend massen så den bliver mere ensartet. 
  • Vrid vandet fra husblassen og rør den i den varme bærkompot. Når bærrene er kølet ned røres yoghurten i.
  • Pisk fløde til skum og vend den i. Moussen fyldes i en sprøjtepose  ( jeg brugte 2) og lægges på køl. 

Chokolademousse:

  • Hak chokolade fint og kom den i en skål. 
  • Varm mælk og vaniljekorn op til lige under kogepunktet. Pisk æggeblommerne og sukkeret let. Pisk den varme mælk i blommerene og hæld cremen tilbage i gryden. Bring cremen op til 85 grader under konstant omrøring. 
  • Sigt den varme creme og hæld den over chokoladen og rør det godt sammen. 
  • Pisk lfløden let, og vend den i dne lettere afkølede creme. Fyld mousse på en sprøjtepose og kom i køleskabet. 
Samling:

  • Det er MEGET nemmere at samle kagen i springformen, da man så en form der holder kagen sammen indtil moussen har sat sig.
  • Når du har samlet den skal du på køl til natten over. 
  • Ælt marcipan, flormelis og glukosesirup sammen til en smidig masse. 
  • Mål omkredsen og højden på kagen, og rul så marcipanen ud til et langt bånd der passes af målene. Sørg for at marcipanen er dækket af flormelis under hele udrulningen. 
  • Rul marcipanen sammen. 
  • Rul nu marcipanen rundtom kagen, og sæt det godt fast med hænderne.

Roser:
  • Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare hvordan man skal gøre, så du kan evt se min video på denne lagkage lige her:  https://www.youtube.com/watch?v=SLdP-wVLcvQ - der viser jeg hvordan man gør!









Velbekomme! :)))








Ingen kommentarer:

Send en kommentar